tirsdag 15. november 2011

Kildebruk og "stjeling av åndsverk"

Som lærer for en 6. klasse som jeg har hatt i to år har bruken av kilder og henvisninger vært hyppig diskutert og forklart fra min side. Denne teksten er hva Van Maanen kaller en bekjennende fortelling. Det er altså subjektive synspunkter jeg kommer med her. (Van Maanen, 1988)

Spørsmål og kommentarer som "hvorfor må vi ha med kilder", "jeg har jo brukt mitt eget hode", "fant det på google" og "det står jo i boken" er vanlige i slike diskusjoner. Mitt største forklaringsområde har vært rettet mot to områder: 1. Hvordan fungerer søkemotoren "Google" og 2. Hvorfor kan vi ikke bruke alt vi finner på nettet.

Når det gjelder det første problemområde er det det letteste å oppklare, men om jeg har fått en varig kunnskapsendring gjenstår å se. Problemet til elevene er at de tenker at alt de finner på søkemotoren Google, og andre søkemotorer forøvrig, er kreert av Google, Bing, Ask Jeeves eller andre. Dette har ført til flere missforståelser. For hvert arbeid jeg har fått inn er det en stor andel som referer til google eller andre, det være seg som kilde både for tekst, animasjon, film og annet. Det er spesielt Google som blir "missforstått" på denne måten. Jeg tenker at dette er først og fremst fordi Google har en nokså enerådende posisjon i nettsøkermarkedet, men det er også fordi at Google ikke bare er en søkemotor, men i noen tilfeller er produsenter som f.eks som Google Maps som det vitterlig er mulig å referere til.

Når det gjelder det andre punktet er det mer problematisk. Jeg har ikke selv den fulle og hele oversikten. Hvor mye er det lov å "stjele"? Hvilke bilder kan brukes vederlagsfritt og hvordan forholder jeg meg som lærer til baser som Youtube, er spørsmål som ikke er helt enkle å ta tak i Åndsverkloven er i utgangspunktet klar her. I § 1 heter det "Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket". (Lovdata, 2011) Med andre ord, du kan ikke kopiere noe fra nettet uten å ha tillatelse fra den som skaper åndsverket. Dette gjør oss alle til brytere av loven. Det er imidlertid en åpning for "privat bruk". Da blir det igjen et spørsmål om hva som er "privat". Det er ulike lover for ulike åndsverk. Et eksempel på dette er at du kan "gjøre kunstverk tilgjengelig for studenter og ansatte i passordbeskyttet nettverk...", mens du ikke kan det samme med film. (DelRett, 2011)

Å utvikle en god delekultur står ofte i konflikt med eksisterende lover. Å lære dette til grunnskoleelever oppleves ofte som problematisk.


Kilder
http://delrett.no
http://lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#1
Van Maanen, J. (1988). Tales of the field: on writing ethnography. Chicago, University of Chicago Press.




1 kommentar:

  1. Det er viktig at vi lærer elevene bruken av kilder og henvisninger. Jeg får ofte oppgaver av elever der opp til 80% av innholdet er plagiat fra nettsider.

    Denne delen av den digitale kompetansen er viktig og lærerne har en jobb å gjøre i klasserommene. Elevene må læres hvordan man er kritisk til kildebruk og ikke minst hvordan man skal bruke dem i oppgaver.

    SvarSlett