onsdag 25. april 2012

Å lese på nett


Hva gjør det med oss at web-design får en stadig viktigere del av det vi leser? Kan det tenkes at lesemønsteret vårt endrer seg, i så fall, hva kan dette ha av betydning for vår lesning på andre områder som bøker, aviser og blader?

I utgangspunktet har websider adaptert vårt vanlige lesemønster ved at viktig informasjon starter oppe til venstre. Etter dette skiller de to måtene å lese på! Dersom en skulle ha lest de fleste web-sider som en leser bøker hadde fort meningsaspektet ved teksten falt vekk. På mange måter stilles det større krav, både til leseren og forfatter/designer når det gjelder meningsinnhold på nettsider. Som leser blir du nødt til å skanne siden etter den informasjonen som er viktig for deg, noe som igjen gir utfordringer til de som setter opp siden. Overskrifter, bilder og ikoner må være meningsbærende på en helt annen måte enn tekst og bilder i f.eks bøker. Horton & Lynch (2009) viser at vi skanner i forhold til vårt lesemønster (fra venstre), men også i forhold til lenketekst og deres plassering. Dette fører til at en må tenke annerledes når en skriver for en webside i forhold til trykte medier. I forhold til barn og unge skilles den gode web-leser fra den dårlige ved at den gode klarer å skanne siden godt slik at relevant informasjon kan bli funnet og en blir sendt videre i site-sturkturen. For den dårlige web-leseren kan det motsatte skje ved at den blir stående på websiden og lese informasjon som i utgangspunktet ikke er relevant.

Kilder:
Horton,S and Lynch, P: Web Style Guide 3rd Edition, (2009). Tilgjengelig fra:
http://webstyleguide.com/wsg3/index.html

1 kommentar:

  1. Som du påpeker, skiller weblesingen den gode leseren fra den dårlige. Da blir spørsmålet fort om avstanden mellom dem vil øke eller minske, ettersom denne lesingen stadig tar større andeler av den totale lesemengden. At dette skjer får vi ihvertfall ikke gjort noe med, så det handler om å finne gode strategier for å hjelpe de som sliter. Her ligger det nok en del “upløyd mark” innen leseopplæringen, og vi som pedagoger må være villige til å ta disse utfordringene. Samtidig må vi også få muligheter og ressurser til å møte dem.

    SvarSlett