onsdag 25. april 2012

Hadde jeg bare vært grunnskoleelev i dag


Eksempel på storyboard
Jeg slet på skolen, var umoden og gjorde det jeg kunne for å ikke gjøre noe. Jeg har lurt på hvordan det hadde vært for meg å ha vært skoleelev i dag. Jeg var tidlig ute med fotografiapparat, jeg lagde små filmer med mammas Super-8 kamera og jeg elsket å være skuespiller foran kamera. Hva hadde skjedd med meg dersom jeg kunne bruke noen av de ferdighetene jeg hadde i skolearbeidet? Hadde det endret min skolegang til noe mer positivt. Med 30-års livserfaring siden ungdomsskolen, 15 av dem som lærer er jeg ikke tvil om svaret mitt. Jeg hadde helt klart profitert på å kunne bruke andre medier til å uttrykke meg. Jeg vet at om jeg kunne ha lagd en historie med film hadde jeg minst doblet min arbeidsinnsats.

Jeg ser meg selv igjen i mange av mine tidligere og nåværende elever. De sliter med tekst, skrift og tall. Men når det er snakk om et medieprosjekt er det ofte de som er i førersetet og lager gode historier, eller er bak kamera og roper «ækksjen». Endelig får de frem sine historier og får vist at de kan noe, gjerne noe noen andre ikke kan.

Disse elevene er grunn nok alene til å bruke medieproduksjon i skolen. 

1 kommentar:

  1. Nettopp.. og så må gjerne alt det andre en kan oppnå være en bonus, og med tanke på alt det som da blir en bonus (om en gjør dette med hodet skrudd rett på) er det ikke mye å lure på.

    SvarSlett