søndag 5. februar 2012

Fra gamle bølger til nedlastbare digitale signaler


Den har en lang historie å fortelle den som begir seg ut på å beskrive radioens historie. Fra den første offisielle radiosendingen fant sted i Pittsburgh (USA) i 1920 til en kan kringkaste egne radioprogram på iTunes har det svevd mange bølger i luften. Radioen har vist seg å være et seigt medium som ikke har latt seg knekke, men heller har strukket seg og tilpasset seg nye konkurrenter. I følge Schwebs og Østby (1993, s. 34) er dette noe som skjer med de fleste medium.

Med inntog av små digitale avspillere(MP3/iPod), og muligheten for podcasting fikk radioprogrammene en oppblomstring. Det at en ikke er avhengig av å være tilgjengelig akkurat når programmet gikk på luften må ha ført til at enkelte program har fått mange flere lyttere enn hva de ellers ville ha hatt. Et eksempel på dette er «Radioresepsjonen» på NRK P3 som ligger som nummer en på listen «Top Podcasts».

I følge Schwebs og Østbye kan vi snakke om fire faser i utviklingen av nye medium. (Schwebs & Østbye, 1993, ss. 34-35)

  • introduksjonsfase
  • spredningsfase
  • stabiliseringsfase
  • nedbygningfase


Det er denne siste fasen som er interessant å se på i forbindelse med radioens posisjon i Norge. I første omgang gikk lyttertallene ned når TV-en ble (alle-)mannseie. Men radioen klarte å endre innhold slik at lytterne i stor grad fortsatte å være tro mot radiosendingene.

Når internett kom viste igjen radioen at den var tilpasningsdyktig til det nye mediet og lot seg integrere, raskere enn hva TV klarte.

Slik jeg ser det er begrepet «radioprogram» modent for diskusjon. Hvilke kriterier er det for et «radioprogram»?  Holder det at noen har spilt inn noe og lagt det ut for nedlasting. Jeg mener at det etter kort tid tvinger seg frem en begrepsavklaring som definerer podcaster som er laget som et opprinnelig radioprogram, altså som har vært sendt  via radiokanaler, og de som er laget kun som podcast.

Kilder
Schwebs, T., & Østbye, H. (1993). Media i Samfunnet. Oslo: Det Norske Samlaget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar