fredag 9. mars 2012

Nyheter på sekundet


Hva gjør det med nyhetene når de skal være oppdatert hele døgnet og publiseres raskest mulig? Hva gjør det med oss som lesere at vi har tilgang til nyheter overalt, hele tiden? Hvilke valg tar vi når vi ser etter nettnyheter?

Å være journalist i en nettavis innebærer store forskjeller fra en journalist ansatt i en avis for 15 år siden. Først og fremst har tidsaspektet endret seg betraktelig. Fra å ha en deadline i løpet av et døgn jobber mange nettjournalister med en evig deadline hengende over seg. Hva går dette ut over? Slik jeg ser det må det gå ut over kvaliteten på de artikler som blir produsert. Kildesjekk og litterære kvaliteter må vike for å være først ute med det siste. En kan tenke seg at nettavisene skal være en «teaser» for papirutgavene, men jeg er ikke sikker på om det virker slik. Det er i hvert fall ikke synlig i opplagstallene som har hatt en sterk synkende tendens de siste 10 årene. Et eksempel er Dagbladet som i løpet av en 10-års periode har mistet nesten 100 000 lesere (98 989 i 2011 mot 193 637 i 2001) (Medienorge, 2011). Slik jeg ser det er de nettbaserte nyhetene er mer overflatiske, kortere og går mindre i dybden enn hva som er tilfellet for de samme nyhetene i papirutgaven. Det er imidlertid ikke bare nyhetene i nettavisene som har endret seg. Papiravisene har også endret form og vekting. Dersom vi sammenlikner en 10 år gammel papiravis med dagens papirutgaver finner vi helt andre fokusområder. Dybde- og feature-reportasjer om opplevelser, helse og livsstil har tatt stadig større plass i papirutgavene. Alle de store avisene har ett eller flere magasin.

Ingress og bilde spiller en stor rolle for nettavisene. Det er disse som fanger oss lesere på nettavisens forside. Min personlige erfaring er at jeg leser mange flere nyheter enn før, men at jeg ikke leser de så grundig som før. Når jeg i løpet av en dag har vært inne på diverse nettaviser har nyheten blitt gammel før jeg kommer hjem til papirutgaven min. Da skal de mye til for at jeg fordyper meg i en nyhet som jeg har lest opp til flere ganger i løpet av en dag.


Kilder
Medienorge. (2011, 03 09). medienorge - FAKTA OM NORSKE MEDIER. Hentet fra http://medienorge.uib.no/

2 kommentarer:

  1. Hei Charles
    Interesang lesing om aviser og nettavisers rolle i forhold til hverandre. Jeg ser poenget med at nettavisen bør være teaser for papirutgaven for å selge flere papirutgaver, samtidig er jeg enig i at det ikke fungerer på denne måten som det er i dag. Jeg er en fast surfer på enkelte nettaviser, men papirutgaven blar jeg i skjelden, rett og slett fordi nettutgaven lar meg lese kun det jeg ønsker. Papirutgaven er som oftest fylt til randen med artikkler jeg finner uintresange med ett eller to innslag som er interesange.
    På nettavisen kan jeg velge de artiklene jeg ønsker å lese og velge bort de jeg ikke har noen interesse av.

    For mitt vedkommende og muligens for mange med meg har nettavisene ført til at vi leser mer og også grundigere enn tidligere mye takket være tilgangen til artikkler som ikke ville nått papirutgaven av avisen. Temaer som spill, film, musikk og bil/motor er skjelden vare i papirutgavene framfor nettutgavene.

    SvarSlett
  2. Uten å ha spesielt innsyn i den journalistiske verden utover å være en trofast leser av både digitale og papirbaserte nyhetsmedier, har jeg lyst til komme med et par innspill ang. ting du tar opp. Du hevder bl.a. at kvaliteten på artikler må ha gått ned p.g.a. tidspresset journalistene opplever. Dette kan godt være, men dagens journalistikk har jo også helt andre og bedre (raskere) muligheter for både produksjon og kildesjekk. Samtidig har også publikum mye større muligheter for å motta informasjon fra flere kilder, slik at “bløff” har større muligheter til å bli avslørt. Har lyst til å nevne en kompis som jobbet som journalist noen år. Dette var i starten på den digitale revolusjonen for å overføre stoff digitalt via nettet. Dårlige signaler gjorde at han måtte stå i to timer på et biltak med en antenne i handa for å få overført sine to bilder til redaksjonen. Sånn kunne det være i de gode digitale gamle dager!
    Du nevner også at den litterære kvaliteten har gått ned. Dette må jeg dessverre si meg hjertens enig i, men samtidig bemerke at jeg synes dette i stor grad også gjelder de papirbaserte avisene. Mulig det er mest meg sjøl, men trykkfeil og usammenhengende setninger kan til tider virke svært irriterende.

    SvarSlett