Kari Smith (og flere med henne) deler inn vurdering inn i 2 "regimer". "Vurdering for læring" og "Vurdering av læring" Begge er aktuelle og alle elever har krav på å bli vurdert i begge former.(2009)
Når det gjelder vurdering for læring vil det være hovedfokus på tre kjernepunkt:
1. Synliggjøre elevers kometanse
2. Dokumentere kompetanse
3. Individuelle må og kriterier
På den andre aksen, vurdering av læring kan vi grovt dele inne i følgende punkt:
1. Plassering innenfor nivå (1, 2 eller 3)
2. Fokus på oppnådd kompetansenivå
3. Felles mål og kriterer
Nasjonale prøver er tydelig eksempler på det siste.
Underveisvurdering kan som oftest knyttes til vurdering for læring. Eleven selv kan i denne prosessen delta i egenvurdering, noe som blant annet Engh setter fokus på som noe postivt i forhold til elevenes læringsutvikling.
Les innlegget jeg har kommentert her.
Kilder:
Engh, 2007,Elevmedvirkning i vurderingsarbeidet, Norsk Pedagogisk Tidskrift,Sidene 107 - 199
Smith (red), 2009, Vurdering, prinsipper og praksis, Oslo : Gyldendal akademisk
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar